תכנון ופיקוח על מערכת החשבונות

מערכת חשבונות תקינה לעסק היא הבסיס להתנהלות נכונה של כל עסק .מערכת החשבונות היא לב העסק וכל עוד היא מתפקדת בצורה יעילה ומתקיימות בקרות נאותות הרי שניתן להבין את מצבו של העסק בכל רגע נתון.חובתו של מנהל עסק היא לדאוג למערכת חשבונות בהתאם לתקנות מס הכנסה הוראות ניהול ספרים.אולם, חובה זו אינה נשארת רק בגדר חובה,מלבד העובדה שמנהל העסק יכול לעבור על החוק הרי הוא גם יכול לגרום לנזק לחברה או לעסק שלו,על ידי אי ניהול הספרים.כך אין לו אפשרות להבין את הנתונים המתייחסים למצב הכספי של העסק והתמונה המשתקפת ממכלול הנתונים אינה ברורה.

כדי שהנהלת החשבונות של העסק תהיה נכונה ותתנהל לפי כל כללי הוראות ניהול ספרים  ותשקף תמונה ברורה ומדויקת של העסק יש לדעת כיצד לתכנן את מערכת החשבונות בצורה נכונה. יש לדעת על מה צריך לשמור,על מה צריך לדווח לרשויות, מתי חל מועד התשלומים השוטפים לרשויות,וכיצד יש להגיש דוחות מתקנים במידה וחלה טעות.יש לשים לב לבקרות פנימיות בתוך הארגון,ואפילו בקרות פשוטות,כגון  עיקרון  הפרדת התפקידים,ואו ספירות מזומן באופן שוטף וקבוע, וביצוע בקרות פתע.כאשר יש תכנון נכון של מערכת החשבונות והדברים נעשים בצורה מושכלת,הסיכוי לטעות או מעילה קטן באופן משמעותי.

תמיד יכולים ליפול טעויות בניהול הספרים,לכן טיפול נכון משלב בתוכו בנוסף לתכנון נכון של מערכת הנהלת חשבונות,גם בקרות על הנהלת החשבונות, ופיקוח מגורם נוסף פנימי או חיצוני שאחריותו לבדוק שהכול אכן נעשה בצורה נכונה. פיקוח על עבודת הנהלת החשבונות עוזר לגלות את הטעויות בזמן .

›› עמוד ראשי